Lašský král vládne Lachům i na Slovensku a v Polsku...

10.11.2009 11:00

 

Zdeněk Vilém Krulikovský se v roce 1987 začal v Olomouci scházet se skupinou lidí, kteří měli k lašství velmi blízko. Na setkáních tak bývali herci, zpěváci, ale třeba i filozof.
„Klíčovým dnem se stal 15. září téhož roku, kdy jsme se sešli a založili skupinu nazvanou Radegast a zároveň jsme vyhlásili Lašské království,“ prozradil Krulikovský, který byl o rok později slavnostně korunován králem. „Při korunovaci jsem dostal klobouk se stuhou, se kterým vystupuji dodnes,“ podotkl král Zdeňa Viluš I. Hlavním cílem společenství bylo šířit lašskou osvětu. „Začínali jsme vlastně u našich kamarádů. Po revoluci v roce 1989 jsem nastoupil na Janáčkovu konzervatoř v Ostravě, kde jsem v osvětě dále pokračoval, například formou výchovných koncertů,“ doplnil Krulikovský s tím, že vše bylo pojato vysloveně nekomerčně.
Dalším význam mezníkem byl rok 2002, kdy vzniká Markrabství lašské. „Vzniklo bez mého přičinění, protože o mně nevěděli. Později jsem byl osloven k bližší spolupráci,“ řekl král, kterému se dostalo velkého vyznamenání 20. srpna 2005. „V Čeladné tehdy byl Den nezávislosti a Radim Uzel, který stál v čele Markrabství lašského, mě před všemi představil jako Lašského krále. Já jsem jej zase uznal jako markraběte,“ vzpomínal Krulikovský, který přiblížil i důvod působení sexuologa Radima Uzla v Markrabství.
„Má tady kořeny, protože pochází blízko od Poruby. Tehdy proto byl požádán, aby svou popularitou zaštítil vznik Markrabství lašského. Však Radim Uzel je časově velice vytížen v Praze a k nám často nejezdí, většinou dvakrát do roku, jednou v létě a v zimě na náš ples,“ upřesnil Krulikovský, který stojí v čele Velkého Lašska. „To zasahuje i za hranice České republiky – do Polska a na Slovensko. Markrabství je menší. Táhne se od Ostravy po Beskydy, od hřebenu Prašivé po Radhošťské hory,“ dodal král, který ve svém kalendáři mívá i zahraniční cesty.
„Za hranice jezdím často a jsem překvapen, jak tam jsem uctíván. Je milé, když se lidé hlásí ke svým kořenům,“ řekl Krulikovský s tím, že Lašsko se na Slovensku táhne až k řece Kusuca a na Horní Oravu. Král mívá nabitý program i našem regionu. „Někdy musím během dne zvládnout i tři akce, což je někdy pěkná honička. Vlastně během léta mám každý víkend něco. Mimo dovolené jsem v jednom zápřahu. To se musím z některých pozvání i omluvit, ale snažím se to pořadatelům vynahradit. Když nemůžu stihnout například zahájení nějaké výstavy, přijedu alespoň na její ukončení,“ uzavřel Zdeňa Viluš I.
Zdeněk Vilém Krulikovský se v roce 1987 začal v Olomouci scházet se skupinou lidí, kteří měli k lašství velmi blízko. Na setkáních tak bývali herci, zpěváci, ale třeba i filozof.
„Klíčovým dnem se stal 15. září téhož roku, kdy jsme se sešli a založili skupinu nazvanou Radegast a zároveň jsme vyhlásili Lašské království,“ prozradil Krulikovský, který byl o rok později slavnostně korunován králem. „Při korunovaci jsem dostal klobouk se stuhou, se kterým vystupuji dodnes,“ podotkl král Zdeňa Viluš I. Hlavním cílem společenství bylo šířit lašskou osvětu. „Začínali jsme vlastně u našich kamarádů. Po revoluci v roce 1989 jsem nastoupil na Janáčkovu konzervatoř v Ostravě, kde jsem v osvětě dále pokračoval, například formou výchovných koncertů,“ doplnil Krulikovský s tím, že vše bylo pojato vysloveně nekomerčně.
Dalším význam mezníkem byl rok 2002, kdy vzniká Markrabství lašské. „Vzniklo bez mého přičinění, protože o mně nevěděli. Později jsem byl osloven k bližší spolupráci,“ řekl král, kterému se dostalo velkého vyznamenání 20. srpna 2005. „V Čeladné tehdy byl Den nezávislosti a Radim Uzel, který stál v čele Markrabství lašského, mě před všemi představil jako Lašského krále. Já jsem jej zase uznal jako markraběte,“ vzpomínal Krulikovský, který přiblížil i důvod působení sexuologa Radima Uzla v Markrabství.
„Má tady kořeny, protože pochází blízko od Poruby. Tehdy proto byl požádán, aby svou popularitou zaštítil vznik Markrabství lašského. Však Radim Uzel je časově velice vytížen v Praze a k nám často nejezdí, většinou dvakrát do roku, jednou v létě a v zimě na náš ples,“ upřesnil Krulikovský, který stojí v čele Velkého Lašska. „To zasahuje i za hranice České republiky – do Polska a na Slovensko. Markrabství je menší. Táhne se od Ostravy po Beskydy, od hřebenu Prašivé po Radhošťské hory,“ dodal král, který ve svém kalendáři mívá i zahraniční cesty.
„Za hranice jezdím často a jsem překvapen, jak tam jsem uctíván. Je milé, když se lidé hlásí ke svým kořenům,“ řekl Krulikovský s tím, že Lašsko se na Slovensku táhne až k řece Kusuca a na Horní Oravu. Král mívá nabitý program i našem regionu. „Někdy musím během dne zvládnout i tři akce, což je někdy pěkná honička. Vlastně během léta mám každý víkend něco. Mimo dovolené jsem v jednom zápřahu. To se musím z některých pozvání i omluvit, ale snažím se to pořadatelům vynahradit. Když nemůžu stihnout například zahájení nějaké výstavy, přijedu alespoň na její ukončení,“ uzavřel Zdeňa Viluš I.